torsdag 17 januari 2013

Praktikplatser

Ni får gärna försöka hitta era praktikplatser själva. Men ni kan inte ha praktik på en skola eller förskola där ni har egna barn. Om du har släkt eller vänner på praktikplatsen är det inte heller bra.

Behöver du veta vilka förskolor eller skolor som finns i Norrköping och var de ligger kan du titta på Norrköpings kommuns hemsida. Klicka på Utbildning och välj sen på vänster sida om du vill söka efter förskolor (=dagis) eller grundskolor. Klicka sen på Våra förskolor eller Våra grundskolor. Man kan också klicka på karta för att se vilka förskolor och skolor som finns i ett område.

Det finns också förskolor som inte är kommunala. De kallas för fristående förskolor. Även inom skolan finns det fristående skolor. Där kan du också fråga om praktikplatser.
Innan du besöker en praktikplats är det bra att läsa lite om skolan eller förskolan. Du kan t.ex. läsa på hemsidan hur många barn som finns, hur många avdelningar eller klasser som finns och vad chefen eller rektorn heter.

När du besöker praktikplatsen ska du förstås presentera dig och berätta att du studerar på SFI i pedagoggruppen. Du kan t.ex. börja presentera dig så här:

Hej jag heter....Jag studerar på SFI i pedagoggruppen och jag undrar om jag kan praktisera här. Jag vill gärna lära mig mera svenska.

Du kan berätta att vi har praktik på onsdagar och torsdagar ca kl.8-15. Praktiken börjar vecka 6 och slutar vecka 23. Lämna pappret som du har fått från mig. Om du får ett positivt besked (= om de säger att du får praktisera) skriv upp praktikplatsens namn och telefonnummer och gärna namnet på personen som du har pratat med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar