tisdag 27 mars 2012

Dagen idag - tisdag

Vi startade dagen med en diktamen om rekryteringsmässan som är på torsdag. Sedan pratade vi om en mängd olika ord som betyder ungefär hus. Efter rasten pratade vi om påsklov och när vi är lediga. Därefter läste vi om praktikplatsuppgiften som handlar om att beskriva praktikplatsen. Vi tittade på en bild på St. Olofsskolan och alla skrev meningar som beskrev skolan.

Här kommer lite exempel på meningar som gruppen skrev:
Var ligger skolan?
Skolan ligger i centrum på Skolgatan 7. Den ligger ca 10 minuter från stadsbiblioteket. Framför skolan ligger St. Olai kyrkan. Skolan ligger nära arbetsförmedlingen och vägledningscentrum. Det tar ca 15 minuter för mig att åka till skolan.

Hur ser skolan ut?
Den här skolan har rött tegel och vitt runt fönstren. Min skola är gammal, den byggdes 1908. Det finns 4 våningar. På framsidan finns det tre ytterdörrar och på baksidan finns det två. På det svarta plåttaket står det en flaggstång. Skolan är larmad.

Hur ser det ut runt skolan?
Runt skolan finns det många höghus. I området finns det många affärer, frisörer, restauranger och en kyrka. Bakom skolan finns det en personalparkering. Framför skolan finns det en större parkering.

Vi hann inte skriva tillsammans om hur skolan ser ut inuti eller vad ni tycker om skolan.

måndag 26 mars 2012

Dagen idag- måndag

Idag började vi med att presentera oss eftersom gruppen har fått tre nya studerande. Vi hälsade Sinara, Pom och Batoul välkomna. Samtidigt som vi presenterade oss berättade alla om sitt bostadsområde. Efter det jobbade vi i grupper. Alla fick läsa två texter om boende och sedan berätta om sitt eget boende. Vi pratade också om förkortningar (t.ex. ca, kvm, rok), verben i texten (t.ex. finns, bor, ligger, tar...) och adjektiv. Vi skrev också upp ord som handlade om boende (t.ex. en källare, en vind, ett sopnedkast, en bastu, en trädgård...). Efter rasten arbetade vi i datasalen. De flesta skrev texter från praktiken, några arbetade med Fasett och några tittade och lyssnade på vår blogg.

fredag 23 mars 2012

Dagen idag - fredag

Första timmen lyssnade vi på en hörövning. Karin hade spelat in Hyresbostäders telefonsvarare. Efter det jobbade klassen i grupper. De flesta läste sina texter som de hade skrivit om praktiken. Många berättade också om sina praktikdagar. Några hann också berätta och diskutera om boende. Efter rasten hade vi diktamen som vi sen rättade och pratade om. Till sist rättade vi en övning om prepositioner.

Idag var det flera studerande som slutade i pedagoggruppen. Vi sa hej då till Rianne, Houda, Thamera, Nancy, Alla och Layla och vi önskade dem lycka till.

tisdag 20 mars 2012

Dagen idag - tisdag

Karin delade in oss i grupper och vi pratade om barnböcker. Efter det diskuterade vi med Karin om bisatser. Karin skrev många meningar om det på tavlan. Efter rasten fortsatte vi med bisatser och vi byggde egna meningar. Till slut pratade vi om advokaten i Kurdistan och Karin förklarade nya ord i texten.
Skrivet av Nancy

måndag 19 mars 2012

Dagen idag -måndag

Idag har vi jobbat med texten om Soleen, advokaten i Kurdistan (s.3 i häftet för vecka 11). Karin läste texten högt och sedan läste alla texten två och två. Vi pratade om hur man läser en svår text:
  • Läs texten högt och tyst många gånger.
  • Försök att förstå ungefär vad texten handlar om.
  • Berätta, prata med någon om vad du har förstått.
  • Slå upp eller fråga om ord som är viktiga för att förstå texten.
Vi pratade även om några svåra ord.

I datasalen visade Karin hur man kan jobba med programmet Fasett. Hon visade också hur man kan logga in i Utsikt hemifrån. Alla fick en instruktion. En del skrev texter om praktiken, några lyssnade på klartext och många jobbade med Fasett.

fredag 16 mars 2012

Dagen idag - fredag

Idag pratade Karin återigen med de som hade skrivit test. Under tiden skrev klasssen ner nya ord och fraser på ett blädderblockspapper. Några pratade också om hur praktikdagarna hade varit. Efter rasten tittade vi tillsammans på många ord och fraser som grupperna hade skrivit. Vi fortsatte sen med att jobba med bisatser. De flesta hade skrivit och många kunde ge bra exempel. Till sist hade vi en diktamen. Här kommer den texten:

I tisdags lyssnade vi på symfoniorkestern.
Medan vi satt där undrade jag vad ni tyckte om musiken.
Även om man inte tycker om klassisk musik tycker jag att de Geerhallen är en vacker byggnad.
De flesta satt kvar tills repetitionen var klar trots att den slutade kl.12.20.
Eftersom det är ganska dyrt att gå på konsert ville jag passa på när det var gratis.

Förstår du alla ord? Vad är huvudsats? Vad är bisats?
Trevlig helg!
ps. jag saknar många utvärderingar (skrivuppgift v.11). Jag har bara fått in 2!!!

tisdag 13 mars 2012

Dagen idag - tisdag

Vi läste Vad har vi gjort idag? och pratade om några ord. Vi tränade också uttal, t.ex. lön, lån, sova, söva. Karin skrev många verb på tavlan som handlar om att prata, t.ex. samtala, berätta, diskutera, debattera, förklara, motivera...Vi gav exempel för att förklara skillnaden mellan dessa ord och vi skrev även upp substantiven av orden, t.ex. ett samtal, en berättelse, en diskussion, en debatt, en förklaring, ett motiv, en motivering...I slutet av lektionen hade Alla och Houda muntliga test medan de andra arbetade själva. Efter rasten pratade vi återigen om respekt. Vi behöver påminna varandra om att vara toleranta och att acceptera att vi är olika. Prata gärna med varandra, bry er om varandra, stötta varandra men undvik att prata om varandra. Det sker lätt missförstånd, försök att reda ut och förlåta.
Vi fortsatte sen en stund att säga meningar som börjar med tid eller plats. När klockan var 11.10 rusade vi ut och gick till De Geer hallen. Där lyssnade vi på Symfoniorkestern som repeterade. Det var en öppen repetition. Många blev berörda och Layla ville att vi skulle gå dit varje vecka. Tyvärr kan vi inte det.
Hoppas ni får bra praktikdagar. Samla många ord och fraser.

måndag 12 mars 2012

Dagen idag - måndag

Idag berättade Hadia, Abdullahi o Layla om föreläsningen som de hade varit på. Den handlade om kost. Efter det jobbade klassen med varandra medan Karin lyssnade på studeranden som gjorde muntliga test. Under datalektionen fortsatte Karin med testen. Några studerande provade att jobba med Fasett.

fredag 9 mars 2012

Där mitt hjärta slår - en mycket bra film!

Igår såg jag på en mycket bra dokumentärfilm. Den handlade om en kvinna som har flytt från Iran och Afganistan. Hon har bott i Sverige i 20 år men bestämde sig för att besöka Afganistan. Det är en mycket vacker och känslosam film. Jag rekommenderar den verkligen! Klicka på länken nedan så kan du se filmen.
Där mitt hjärta slår

Dagen idag - fredag

Idag pratade Karin med alla som hade skrivit nationella test. Under tiden arbetade gruppen med att läsa högt och rätta uppgifter om verb. Efter rasten pratade vi om olika faktorer som påverkar språkinlärning. Det betyder, vad är det som gör att vi lär oss svenska sakta eller fort? Vi skrev en lista på tavlan:
  • ambition= att du jobbar hårt, studerar mycket
  • motivation= att du vill lära sig
  • intresse, lust= att dutycker att det är intressant, roligt att lära sig
  • hälsa, både fysisk och psykisk
  • tid att studera
  • mod= att du vågar använda språket
  • nyfikenhet= att du vill veta, vill ta reda på
  • skolbakgrund= hur många år du har studerat i skola tidigare
  • språkkunskaper, hur många språk du har lärt dig tidigare
Sen hade vi en diktamen som vi rättade tillsammans. Vi fortsatte att prata om huvudsatser och bisatser och vi skrev många exempel på tavlan.

tisdag 6 mars 2012

Dagen idag - tisdag

Idag var det några studerande som skrev nationellt prov för D-kursen. Vi andra fortsatte att jobba med ordföljd. Vi tittade även på häftet för v.10 och pratade om olika verbtempus. Efter det läste och pratade vi om praktikplatsuppgiften för denna vecka. Alla fick också läsa en text där Karin hade sammanfattat klassens tankar om respekt. Efter rasten satt klassen i små grupper och berättade om böckerna som de hade läst. Till sist arbetade vi en kort stund med huvudsatser.

måndag 5 mars 2012

Dagen idag - måndag

Idag rättade vi felmeningarna från förra veckan. Vi fortsatte sen med att alla fick läsa meningar som handlade om ordföljd. Vi blev nästan klara. Efter rasten skrev många texter på datorn. Några arbetade med Tua. Imorgon skriver några studerande D-test. Vi andra arbetar som vanligt i klassrummet.

fredag 2 mars 2012

Dagen idag - fredag

Vi började med att göra en hörövning. Det var ett exempel på ett D-test. Vi pratade och rättade tillsammans. Karin frågade om det fanns intresse att besöka en utställning på Arbetets museum. Intresset var inte så stort. Vi pratade även om en barn- olycksfallskurs som pedagoggruppen kan få delta i gratis. Karin kommer att boka kursen. Mer information kommer senare. Vi pratade även om några svåra ord i vår likabehandlingsplan. Efter rasten delade Karin klassen i fyra grupper. Alla pratade om respekt och skrev ner sina tankar. Sen fick alla berätta för sin grupp om praktiken.